Husmorsboken

Nu sitter jag med hemtentan i idéhistoria sedan några timmar tillbaka, och nu är jag fast! Jag tycker det är jätteintressant med bildandet av det svenska folkhemmet. Jag hittade även åt mig en gammal bok från 1946, som jag köpt på en loppmarknad i Piteå för fyra år sedan, om hur husmodern bör strukturera och sköta sitt hem.  Nutidsmat och hemhushållning - Husmoderns bok.





Det är helt facinerande hur detaljerat alla hushållssysslor står skrivna och scheman för hur dagliga sysslor bör ligga i förhållande till måltider gör mig inspirerad tillika förskräckt. Ingen tid för spontanitet där inte! Jag behöver lite inrutning som det ser ut och tack och lov har jag och Elin konspirerat ihop en pluggvecka på universitetet som jag verkligen behöver. Helgen som kommer jobbar jag och därmed ryker de sista dagarna innan inlämning i båda sommarkurserna.

Jag funderar på att knåpa ihop ett dagsschema á la husmodersboken för att få plats med alla dagsaktiviteter...

Kommentarer
Postat av: Micke

Jo, kaffe vore fint och hos dig vore ju trevligt! Jag kan ju sitta på loftgången så kan vi prata genom köksfönstret ifall jag blir alltför kattsjuk men en stund ska nog gå bra! Men när kan du? Och ja, vi måste träffas alla!

Postat av: Annika

Haha, men då förgiftas du av luften! De håller på att PCB-sanera i mitt hus. Farliga grejer att andas in... Någon gång snart känner jag. Det var alldeles för länge sedan nu!

2008-08-14 @ 22:32:40
URL: http://annikki.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag är seg vet du, och så andas jag ju så lite också så det ska nog gå bra. Men hörrö, ropa till när du kan!

2008-08-15 @ 10:12:38
URL: http://killerbob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback